پنجشنبه, 10 مهر 1399 :: Thursday, 1 October 2020
 
کد خبر: 86518

توهین به مقدسات در سرزمین مدعیان تمدن

 توهین به مقدسات در سرزمین مدعیان تمدن
جسارت نسبت به قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) چند روزی است دوباره در اروپا شدت گرفته است؛ اما چرا چنین اتفاقاتی با چراغ سبز دستگاه‌های رسمی در این کشورها اتفاق می‌افتند؟
پایگاه خبری ریشه

به تازگی اخباری مبتنی بر اقدامات اسلام ستیزانه توسط جریان‌های راست گرای افراطی در چند کشور اروپایی منتشر شده که آتش خشم مسلمانان را برافروخته است. اینگونه اقدامات اسلام ستیزانه اقدام تازه ای نیست و با نگاهی به تاریخچه و سابقه اینگونه رفتار می‌بینیم که اینگونه رفتارهای افراطی و موهن در دنیایی که به آزادی بیان مشهور شده است مسوبق به سوابقی طولانی است.

از سلمان رشدی تا ونگوگ

اگر بخواهیم به جریان تاریخی ماجرا نگاهی بیندازیم، قدیمی ترین و نام آشنا ترین اقدام اینچنینی مربوط به سلمان رشدی در سال ۱۳۶۷ هجری شمسی بوده است، سالی که این نویسنده ملحد بریتانیایی- هندی کتاب ضد اسلامی «آیات شیطانی» را نوشت و در آن شخصیت پیامبر اسلام (ص)، صحابه و همسران وی را در قالب انسان‌های دیگر اما با همان نام یا نام‌های مشابه، مورد اهانت قرار داد و در همان سال امام خمینی (ره) حکم کشتن وی را صادر کرد و این فتوا تا به امروز بر قوّت خود باقی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۸۳ حکم امام خمینی (ره) را غیرقابل تغییر خواند. از همان سال به بعد افراد و رسانه‌های متعدد دیگری اقدام به چنین کاری کردند و به نوعی این جریان از همان سال‌ها ادامه پیدا کرد.

پس از اقدام توهین آمیز سلمان رشدی، تئودور ون گوگ (از نوادگان برادر ونسان ون گوگ) که یک فیلمساز و روزنامه نگار هلندی بود فیلمی با نام «تسلیم یا مطیع» ساخت که در آن به اسلام به‌عنوان عامل اصلی سرکوب زنان مسلمان پرداخته می‌شود و شخصیت اصلی این فیلم یک دختر مراکشی است. به همین دلیل پس از ساخت آن تجمعات اعتراضی بسیاری درکشورهای افریقایی و خصوصاً در مراکش رخ داد؛ این فیلمساز هلندی مدتی بعد از ساختن این فیلم در سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳ هجری قمری) توسط یک جوان ۲۷ ساله مراکشی ترور شد و به قتل رسید.

به نام ۱۱ سپتامبر به کام یک کشیش آمریکایی

در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ هجری قمری) همزمان با نهمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر عده‌ای از افراطی گرایان آمریکا اقدام به سوزاندن قرآن کریم کردند و خشم بسیاری از مسلمانان را برانگیختند. با این اقدام، توجه به قرآن میان مردم دنیا، افزایش یافت و فروش قرآن کریم، در کشورهای غربی، رشد چشمگیری پیدا کرد. در همان سال جدال‌های مختلفی پیرامون قرآن سوزی صورت گرفت. جرقه اصلی این قرآن سوزی توسط کشیش تری جونز زده شد ولی وقتی با مخالفت‌های افراد و نهادهای متعددی مبنی بر برنامه قرآن سوزی مواجه شد روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۰ گفت: «ما قطعاً قرآن‌سوزی نخواهیم داشت؛ نه امروز، نه هیچ وقت دیگر» اما در اسفند ۸۹ اقدام به سوزاندن قرآن در کلیسایش نمود که واکنش شدید اعتراضی مسلمانان مواجه شد. به فرموده قرآن «آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آن‌که خدا گرچه کافران را ناخوش افتد، نور خود را کامل خواهد گردانید».(صف -۶۱).

یکسال بعد یعنی سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ هجری قمری) جری تونز، کشیش ضد اسلامی آمریکایی که پیش از این هم اقدام به سوزاندن قرآن در کلیسای خود کرده بود فیلم «برائت از مسلمانان» را ساخت. انتشار قسمت‌هایی از این فیلم با دوبله عربی در برخی شبکه‌ها و سایت‌های مصری، بازتاب جهانی یافت و تظاهرات و اقدامات خشمگینانه مسلمانان، این‌بار سفارت‌خانه‌های آمریکا را مورد هدف قرار داد.

 کاریکاتورهای موهن شارلی‌ ابدو علیه پیامبر اسلام

اوایل روز جمعه گذشته بود که یک گروه از جریان راست افراطی در سوئد یک جلد قرآن کریم را به آتش کشید که در پی آن، شهر مالمو در این کشور ناآرام شد. هرچند این خبر در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اما به‌واسطه چند روز تعطیلی و مشغول بودن مردم به عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای حسینی(ع)، چندان دیده نشد. چند روزی بیشتر نگذشت که نشریه فکاهی «شارلی ابدو» چاپ پاریس در روز سه‌شنبه و یک روز قبل از دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۳ فرد متهم به دست داشتن در حادثه تیراندازی در دفتر این نشریه در سال ۲۰۱۵، کاریکاتورهای موهن به حضرت ختمی‌مرتبت پیامبر اکرم(ص) را بازنشر کرد.

البته بحث توهین و جسارت به مقدسات اسلامی امری اتفاقی و انفرادی نیست، بلکه این موضوع به‌صورت سیستماتیک و نظام‌مند در جهان غرب دنبال می‌شود. نوع واکنش امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به انتشار کاریکاتور موهن شارلی ابدو خود بیانگر نوع و کیفیت نگاه رسمی و مسئولان کشورهای غربی است. آقای ماکرون ضمن مخالفت با محکوم کردن اقدام موهن نشریه فکاهی شارلی ابدو گفت: "در جایگاهی نیستم که بتوانم علیه تصمیم نشریه برای انتشار کاریکاتورها حکم صادر کنم". او این اقدام توهین‌آمیز را به مسئله آزادی بیان و عقیده ربط داد و افزود: کشورم از آزادی بیان و عقاید برخوردار است، اما در عین حال شهروندان فرانسوی باید به یکدیگر احترام بگزارند و از پرداختن به «گفت‎وگوی نفرت‌انگیز» اجتناب ورزند.

چنین واکنشی از سوی بالاترین مقام رسمی در فرانسه به اهانت به مقدسات دینی که چند میلیارد پیرو در سطح جهان و میلیون‌ها نفر در خود کشور فرانسه دارد، چیزی جز چراغ سبز به ادامه این کار نیست. در کشور فرانسه نزدیک به ۶ میلیون نفر مسلمان زندگی می‌کنند.

سابقه مکرون در اهانت به اسلام

ملت فرانسه که زاده شورش علیه کلیسا و تاج‌وتخت سلطنتی است، از دیرزمانی به این سو، تحریک و بی‌احترامی و آزادی کفرگویی را به‌ عنوان بخشی از هویت انقلابی خود می‌داند. فرانسه به ‌عنوان نخستین کشور در اروپا کفرگویی و اهانت به مقدسات را رسماً از سال 1881 و عملا پس از انقلاب فرانسه در سال 1789 دیگر جرم نمی‌پندارد. در حالی که عملا در این کشور برای توهین‌کنندگان به مقدسات دینی پیگرد قانونی در نظر گرفته نمی‌شود ولی در عوض انکار هولوکاست یک عمل غیرقانونی محسوب می‌شود. مکرون پیش از این نیز از یک دختر فرانسوی هتاک به دین اسلام دفاع کرده بود. با وجود اینکه یکی از وزرای آن زمان فرانسه معتقد بود این دختر مرتکب «اهانت به دین» شده است اما امانوئل مکرون از این نوجوان بشدت دفاع و بر حق مردم فرانسه برای «کفرگویی، انتقاد از دین و ترسیم کاریکاتور در پیوند با دین» تأکید کرد.

اهانت به مقدسات در غرب تنها به کشور فرانسه اختصاص ندارد، بلکه در سال‌های اخیر چندین مورد اهانت به کتاب مقدس مسلمانان در اروپا را شاهد بوده‌ایم. اوایل روز جمعه 7 شهریور بود که یک گروه از جریان راست افراطی در سوئد یک جلد قرآن کریم را به آتش کشیدند که به ‌دنبال آن و بی‌حرمتی و جسارت نسبت به قرآن، شهر مالمو در این کشور ناآرام شد. شهر مالمو در جنوب سوئد در این روز صحنه درگیری میان معترضان به سوزاندن یک جلد قرآن و نیروهای پلیس بود. پیش از آن نیز «راسموس پالودان» رهبر دست‌راستی‌های دانمارک با آتش زدن یک جلد قرآن در یکی از محلات مرکزی کپنهاگ، پایتخت دانمارک، موجی از تنش‌های نژادی-‌فرهنگی را در این کشور شمال اروپا به ‌راه انداخته بود.

واکنش علمای اسلام به اهانت علیه قرآن

مجموع این اقدامات اسلام ستیزانه و وهن آمیز اخیر موجب شد که شخصیت‌های اسلامی داخلی و خارجی بسیاری نسبت به آن واکنش دهند؛ آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی العالمیه در بیانیه ای که به منظور محکوم کردن این اقدام نوشت بیان کرد: «جسارت به قرآن کریم جز برآمده از کینه شیطانی و فرهنگ دیو صفتانه نخواهد بود، اسلام و دانشمندان مسلمان همواره بر تعامل و تعایش حکیمانه میان انسان‌ها و حوار میان ادیان الهی و احترام به مقدسات آن تأکید ورزیده‌اند، اکنون که ندای اسلام عزیز در جهان طنین‌افکن و پرچم آن در اهتزاز است، مستکبران و گروه‌های بی منطق و عقل ستیز و خرد سوز در سایه ترس وانفعال به جنگ با روشنایی و پیکار با ارزش‌های انسانی و الهی دست آلوده کرده‌اند غافل از آنکه ومکروا ومکر الله والله خیر الماکرین ویریدون لیطفئوا نورالله بافواهم والله متم نوره.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در بیانیه ای با اشاره به اهانت اخیر غربی‌ها به قرآن کریم نوشت: «اقدامات ضد اسلامی جنون‌آمیز در بستر یک منطق آمریکایی شکل‌گرفته و آن خطر ظهور تمدن اسلامی و بر هم خوردن نظم جهانی آمریکایی است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این اقدام شنیع و همچنین بازنشر کاریکاتورهای اهانت‌آمیز نسبت به رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) را محکوم می‌کند و اعلام می‌دارد که ما در مقابل اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی منفعل عمل نخواهیم کرد و بااراده بیشتری به تعمیق و ترویج معارف قرآنی خواهیم پرداخت. نور پر فروغ قرآن و شکوه و عظمت این مصحف شریف که سرشار از معارف الهی و انسانی است با جان و نفوس مسلمین گره خورده است و هرگز خاموش نخواهد شد.»

سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی هم به همین بهانه، بیانیه ای صادر کرد و در بخشی از آن نوشت: «زشتی این کار جاهلانه هنگامی آشکارتر می‌شود که بدانیم قرآن کریم، تنها کتاب آسمانی است که به بیانی آشکار از پیامبران بزرگ الهی، چون ابراهیم، موسی و عیسی علیهم‌السلام یادکرده و اهانت به هر یک از ایشان را اهانت به همه پیامبران شمرده است.»

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) هم از رخ دادن چنین اتفاقی اظهار تأسف کرد و نوشت: «اهانت به قرآن کریم، اهانت به تورات و انجیل و همه کتب آسمانی است. اهانت به قرآن عزیز، اهانت به همه انبیا الهی است. اهانت به قرآن، پایمال کردن همه ارزش‌ها و دستورات همه ادیان آسمانی است.»

حجت الاسلام خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه هم در پی هتک حرمت قرآن کریم در کشور سوئد پیامی صادر کرد و در بخشی از آن نوشت: «حادثه دلخراش توهین به قرآن مقدس در سوئد و در منظر پلیس این کشور توسط عده‌ای از مستبدان فاشیستی، باعث جریحه دار شدن مسلمانان جهان گردید. این عمل غیر اخلاقی و غیرعقلانی، شیوه دیگر فاشیستهای مدرن برای اسلام ستیزی بعد از تشکیل داعش در غرب و جنایت آن در شرق است.»

آیت الله هادوی تهرانی هم نسبت به این واقعه واکنش نشان داد و در بیانیه ای بیان کرد: «باید به حال رهبرانی که آیات نادانی آنان در گذشته و حال زندگیشان چشم‌ها را خیره کرده است، گریست که شادمانه در این بزم جهالت پای می‌کوبند و خویش را حامیان آزادی می‌شمارند و صدها نفرین بر سردمداران برخی کشورهای اسلامی که به این محفل شیطانی می‌پیوندند و در این میانه به دنبال تقویت روابط خود با دشمنان اسلام هستند، غافل از آنکه آب در هاون می‌کوبند و جایگاه خود در جهنم مستحکم می‌کنند.»

این پیام‌ها و بیانیه‌ها تنها بخشی از واکنش‌های مسلمانان داخل ایران نسبت به وقایع اخیر بود اما این واکنش‌ها وبیانیه ها فقط محدود به ایران نیست و همه کشورها از رخ دادن چنین اتفاقاتی اظهار تأسف کردند و واکنش نشان دادند؛ به عنوان نمونه «احمد الطیب» شیخ الازهر مصر در بیانیه‌ای که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد نوشت: «کسانی که جرأت کردند و جنایت سوزاندن قرآن کریم را مرتکب شدند باید بدانند که این جنایات از همه لحاظ یک تروریسم وحشیانه و نژاد پرستی نفرت انگیزی است که همه تمدن‌های بشری از آن به دور هستند، و هیزمی برای آتش تروریسم است که شرق و غرب از آن رنج می‌برند.» علی ارباش رئیس امور دینی ترکیه هم با تأکید بر اینکه اهانت به قرآن کریم در اروپا نشان دهنده از بین رفتن عقل است، آن را دلیل آشکاری بر تبدیل شدن اسلام هراسی به دشمنی با اسلام دانست.

سخن را با بخشی از سخنان آیت الله جوادی آملی، مفسر قرآن و از مراجع عظام تقلید پایان می بریم؛ وی در یکی از همایش‌هایی که با موضوع «قرآن کریم و مسائل جهان معاصر» سخنرانی کرده بود گفت: پیامبر (ص) در آیه ۳۰ سوره فرقان این ندا را دادند «یا رب ان قومی اتخذوا هذا القران مهجورا» در حالی که این آیه شریفه به مساله مهجوریتی اشاره دارد که پیامبر از آن سخن می‌گوید. مهجورا یعنی متروکا و محجور از ریشه حجر به معنای هذیان است. اینکه گفته شد «ان الرجل لیحجر» یعنی این مرد هذیان می‌گوید. آنکه در دانمارک حرف زند و قرآن را مهجور و یا محجور کرده است هذیان می‌گوید. آنان یک جنگ همه جانبه را بر علیه قرآن و اسلام آغاز کرده اند ما هم باید در دو جبهه بجنگیم هم باید با هجر و متروک شدن قرآن و هم با حجر و هذیان گویی علیه آن بجنگیم چون از دو جبهه دشمن حمله می‌کند و ما از این ۲ جبهه آسیب می‌بینیم آمادگی در این دو جبهه ضروری است. هتک پیامبر (ص) مساوی با هتک قرآن است. کسی که قرآن و پیامبر را ۲ حقیقت جدا از هم می بیند احول است. آن ۲ جز یک حقیقت بیش نیستند. همین یک حقیقت است که به صورت قرآن و به صورت انسان یعنی پیامبر (ص) جلوه می‌کند.

انتهای پیام

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.