پنجشنبه, 5 ارديبهشت 1398 :: Thursday, 25 April 2019
 
کد خبر: 63688

مردترین مردان

مردترین مردان
رسول معظم اسلام حضرت محمد (ص) در روایتی خود و امام علی بن ابی طالب (ع) را پدران امت اسلام معرفی نموده و فرمودند:" أنا و علیٌّ أبوا هذه الاُمّة "، یعنی: من و علی پدران این امتیم. بدین جهت روزمیلاد خجسته حضرت امیر مؤمنان (ع) به روز پدر نامیده شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ریشه

هر سال روز سیزدهم رجب بخاطر زادروز وصی نبی مکرم اسلام، مولای متقیان، امیرمومنان، پیشوای مسلمانان، نخستین امام شیعیان، ابوالسبطین، حضرت امام علی بن ابی طالب (ع) و جشن و شادمانی پیروان اهل بیت (ع)، در جمهوری اسلامی ایران به « روز پدر » نام گذاری شده تا از این طریق از پدران پرتلاش و زحمتکش این مرز و بوم که علاوه بر همت در تامین معاش و اسباب زندگی، نقش بسزایی در آشنایی فرزندان خویش با مکتب اهل بیت (ع) داشته و آنان را از انحرافات فکری و عقیدتی بازداشته و با نور اسلام و قرآن و مکتب حیات بخش اهل بیت (ع) آشنا و سیراب نمودند، تقدیر و تشکری به عمل آید.

 البته این نام گذاری بی دلیل نبوده و مستند روایی نیز دارد. زیرا رسول معظم اسلام حضرت محمد (ص) در روایتی خود و امام علی بن ابی طالب (ع) را پدران امت اسلام معرفی نموده و فرمودند:" أنا و علیٌّ أبوا هذه الاُمّة "، یعنی: من و علی پدران این امتیم. بدین جهت روزمیلاد خجسته حضرت امیر مؤمنان (ع) به روز پدر نامیده شده است.

 

 

مولود کعبه

مشهور و معروف است که امام على (ع) در درون خانه کعبه به دنیا آمد و خداوند متعال این فضیلت را به آن حضرت اختصاص داده، به نحوی که نه پیش از او و نه پس از او، کسى در داخل کعبه به دنیا نیامده است. این نحوه ولادت در حقیقت از کرامات امیرالمؤمنین (ع) محسوب شده و از جایگاه ویژۀ آن حضرت در نزد خداوند سبحان و در عالم هستی و در بین اهل بیت (علیهم السلام) خبر می‌دهد.

 

بزرگانی از اهل سنت و شیعه به جریان ولادت امام علی (ع) در داخل کعبه اشاره نمودند که به برخی از آن اشاره می‌کنیم.

 

عالم مشهور اهل سنت، حاکم نیشابورى در این باره ادعای تواتر نموده ‌است:

«اخبار متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین على بن ابى طالب (کرّم اللّه وجهه) را در درون خانه کعبه به دنیا آورد».

 

حافظ کنجی از علمای اهل سنت (م ۶۵۸ ق) می‌گوید: «امیر مؤمنان (ع) شب جمعه سیزده رجب، سال سی‌ام بعد از واقعه عام الفیل در داخل خانه خدا به دنیا آمد. کسی پیش از آن حضرت و بعد از آن، در داخل کعبه به دنیا نیامده است و این، از فضایل اختصاصی آن حضرت است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است».

 

ابن صباغ مالکی (م ۸۵۵ ق) در الفصول المهمة نیز قریب به همین عبارات را آورده است.

 

شهاب الدین آلوسی صاحب تفسیر کبیر در شرح سخن عبدالبافی افندی عمری بعد از شعر مؤلّف کتاب که گفته است: «أنت العلی الذی فوق العلى رفعا * ببطن مکة عند البیت إذ وضعا»، می‌گوید: «این که حضرت امیر (کرم الله وجهه) در خانه خدا به دنیا آمده، شهرت جهانی دارد و در کتب فریقین سنی و شیعی ذکر شده … و درباره کسی نشنیدیم که او هم در کعبه به دنیا آمده باشد، آن چنان که درباره حضرت (کرم الله وجهه) ذکر شده، و چه افتخاری برای امام أئمّه است که در جایی که قبله مؤمنان است به دنیا آمده باشد. پاک و منزه است خداوندی که أشیاء را در مکان مناسبش می‌گذارد».

 

شیخ مفید در این رابطه می‌گوید: «غیر از امام علی (ع)، هیچ مولودی چه پیش از او و چه پس از او در خانه خدا (کعبه) زاییده نشده است و این به جهت اکرام و تجلیل از عظمت مقام آن حضرت از جانب خداوند متعال بوده است».

ولادت حضرت علی علیه السلام در کعبه نشانه ای از معجزات پروردگار به انسان‌ها بوده تا به راستی و درستی پدر عالمیان پی برده و با بکارگیری رهنمودهای ایشان سعادت دنیا و آخرت را برای خود خریداری کنند.

 

 

امام علی در آینه گفتار پیامبر اکرم علیهما السلام

هفت ویژگی خاص امام علی (ع) از زبان پیامبر(ص)پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: علی جان تو هفت ویژگی داری که هیچکس این هفت تا را ندارد. اگر هم داشته باشد تو در قله هستی و او در دامنه پس هیچگاه به تو نمیرسد.هفت ویژگی خاص حضرت علی (ع) از زبان پیامبر (ص) بدین شرح است:

*اولین شخصی هستی که ایمان آوردی و به دین من پیوستی.

*تو در خانه خدا به دنیا امدی این بالاترین ایمان است.

*وفادارترین شخص به عهد خدا هستی.

*در همه حال و همه جا امر خدا مهمترین چیز است.

*دارای عدالت علوی هستی.*بصیرت قضاوت در حکومت خود داری.

*به درد مردم رسیدگی می کردی و بین هیچکس فرق نمیگذاشتی.

*در پیش خدا مقرب هستی.

 

 

عدالت در سیره امیرالمومنین علیه السلام

امام علي(ع) را بايد نمونه راستين يك فرد پايبند به موازين اخلاقي و الگوي برجسته‌ جوانمردي برشمرد و اين نكته چنان كتمان‌ناپذير است كه علاوه بر شيعيان، تمامي فرق اسلامي و همچنين بيشتر عرفا و پيروان طريقت‌هاي عرفاني ايشان را سرسلسله‌ جوانمردان مي‌خوانند.

بسياري از خاورشناسان غربي كه كند و كاو در تاريخ و فرهنگ ديرين مشرق‌زمين را پيشه‌ خويش كرده‌اند نيز فضايل اخلاقي امام را ستوده و درباره آن بسيار نگاشته‌اند.

سراسر نهج‌البلاغه مشحون است به آن‌كه عدالت يكي از اركان اصلي تشكيل‌دهنده انديشه امام بوده و عدالت در نهج‏البلاغه به صورت يك فلسفه و نظريه اجتماعي، سياسي و اقتصادي مورد توجه قرار گرفته است. اين مفهوم را مي‏توان واجد سه بعد اصلي: الف) وحدت‏گرايي و آزادمنشي، ب) حقوقي و سياسي، ج) اقتصادي و مديريت يا سازماني، پنداشت. البته هر يك از اين ابعاد نيز خود واجد زيرشاخه‌هايي پيوندي هستند.

يكي از مهم‌ترين اسناد تاريخي در مفهوم و سياست‏گذاري عدالت، فرمان امام علي(ع) به مالك اشتر فرماندار مصر است. اين سند به تنهايي تمام جوانب اصل وحدت‏گرايي و آزادمنشي، اصل حقوقي و سياسي و اصل اقتصادي، مديريت و سازماني را به طور شيوا و جالبي خلاصه مي‏كند و درآن مراتب فرمانداري و حكومت در الگوي يك‌گفتار و سياست‏گذاري عدالت به زيبايي و فصاحت كلام بيان شده است.

محوريت اين فرمان در برقراري عدالت و ابعاد چهارگانه آن عبارت از خداسالاري، مردم‏سالاري، شايسته سالاري و ديوان سالاري است. امام علي(ع) در اين يادداشت و سند مهم در واقع نظريات، الگو و تئوري خود را درباره عدالت به صورت يك فرمان سياست‏گذاري به فرماندار مصر پياده كرده است.

در اين فرمان امام و خليفه امت اسلامي نظرات خود را درباره انصاف، ستم، ميانه‏روي در حق، برابري و مساوات، آزادي، وزارت، انتقاد، مشورت، حد و فصل اختلافات، ماليات، پاسخگويي به مردم، نويسندگان و تجار و صنعت‏گران، خودكفايي، مشروعيت حكومت، سپاه و ديوان‏سالاري و به طور كلي عدل و درستي بيان مي‏كند.

از نامه‏هاي امام علي(ع) به سهل‏بن حنيف انصاري كه از جانب ايشان بر مدينه حكمفرما بود نيز هويدا مي‌شود كه از منظر علي(ع) عدل و داد، شاخص مسووليت و آزادي در جامعه اسلامي است:

«عدل و راستي را (از روش ما) شناختند، ديدند و شنيدند و در گوش دارند و دانستند مردمي كه نزد ما هستند در حق برابرند، پس (بين آنها چيزي تقسيم نمي‏كنيم مگر با تسويه) گريختند تا اين‌كه سودي را به خود اختصاص داده و ديگران را بي‏بهره نمايند. خدا آنها را از رحمتش دور گرداند.»

گفتني است، منابع تاريخي كلاسيك اسلامي به روشني نمايان ساخته‌اند كه مفهوم عدالت و دادگري واجد چنان جايگاهي در انديشه امام علي(ع) بود كه حتي پذيرش خلافت را امري مرتبط با آن برشمردند:

«اگر خداوند از علما، عهد و پيمان نگرفته بود كه در برابر شكمبارگي ظالمان و گرسنگي مظلومان سكوت نكنند، مهار شتر خلافت را بر كوهان آن انداخته، رهايش مي‏ساختم.»

تاريخ همچنين بازگوكننده آن است كه سيره و رويه حضرت در دوران خلافت همواره تأكيد و پافشاري برضرورت اصلاح و بازگرداندن تمامي اموالي بود كه به ظلم فراهم شده يا به‌ناحق از بيت‌المال برداشت شده بود. به اعتقاد امام اين اموال را بايد به صاحبان اصلي آنها بازگردد، اگرچه به عنوان مهريه زنان داده شده باشد. خطابه امام در نخستين روزهاي خلافت كه در منابع تاريخي مسطور است به وضوح نشان مي‌دهد كه عدالت مطلق، پايه و ركن انديشه امام علي(ع) را تشكيل مي‏داده است:

«...آگاه باشيد هر زميني را كه به كسي به تيول داده ‏است و هر مالي از مال خدا را كه بخشيده‏است به بيت‏المال برمي‏گردد. هيچ چيزي حق را باطل نمي‏كند. اگر ببينم كه زنان با آن مال‏ها ازدواج كرده‏اند و كنيزكان به مالكيت درآمده‏اند و در شهرها پخش گرديده‏است همه را برمي‏گردانم، چه بدون شك در عدل گشايشي است، كسي كه از حق به تنگ آيد، ستم بيش‏تر، او را در تنگنا قرار خواهد داد...».

امام علي(ع) در نامه خود به مالك اشتر نيز بر اين نكته تأكيد كرده و چنين فرموده‌اند: «هرگز ملتي به قدرت و پاكي نخواهد رسيد، مگر آن كه حق ضعفا از اقويا بدون هيچ گونه چشم‌پوشي گرفته شود.»

يكي ديگر از اسناد تاريخي كه جايگاه واقعي عدالت در تفكر امام را برملا مي‌سازد، متن فرمان امام مبني بر انتصاب محمد بن ابيبكر به فرمانداري ولايت مصر است. امام در بخشي از اين فرمان بيان داشته‌اند: «با آنان فروتن باش و نرمخو و هموار وگشادهرو. به يك چشم بنگر به همگان، خواه به گوشه چشم‌نگري و خواه خيره شوي به آنان، تا بزرگان در تو طمع ستم بر ناتوانان نبندند و ناتوانان از عدالتت مأيوس نگردند.»

به عنوان پاياني بر اين مختصر مي‌توان گفت به باور علي(ع) در راستاي وصول جامعه به سعادت مادي و معنوي، بايد بر بستر عدالت و عدل‌محوري حركت نمود. اقرار داشت كه سفارش مولانا جلال‌الدين محمد بلخي، شاعر و عارف پرآوازه ايران‌زمين، مبني بر «از علي آموز اخلاص عمل» را به گوش جان شنيدن، به هيچ‌وجه ناشايست نخواهد بود.

انتهای پیام

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.